Kaminski, Heinrich (1886-1946): Sämtliche Musikautographen in der BSB

Kaminski, Heinrich (1886-1946): Sämtliche Musikautographen in der BSB

No information in English language available yet.

Heinrich Kaminski war ein deutscher Komponist. Er wurde 1886 in Tiengen im Schwarzwald geboren. Nach ersten Studien bei Philipp Wolfrum in Heidelberg ging Kaminski nach Berlin an das Sternsche Konservatorium, wo er Komposition und Klavier studierte.
Seit 1914 lebte er in dem kleinen Dorf Ried in Oberbayern, 1916 heiratete er und wurde in wenigen Jahren Vater von fünf Kindern. Ab Anfang der 1920er wohnte die Familie im Haus des Malers Franz Marc, Kaminskis engem Freund, der im ersten Weltkrieg gefallen war.
Viele Jahre konnte sich Kaminski, von Freunden und Mäzenen gefördert, auf das Komponieren und einen kleinen Kreis von Schülern konzentrieren. Nach einigen größeren Erfolgen als Komponist war er 1930-1933 Leiter einer Meisterklasse für Komposition an der Preußischen Akademie der Künste sowie 1930-1934 Leiter der Musikvereins-Konzerte in Bielefeld. Nach schweren beruflichen und persönlichen Schicksalsschlägen verbrachte Kaminski seine letzten Lebensjahre zurückgezogen in Ried und verstarb kurz vor der Vollendung seiner zweiten Oper „Das Spiel vom König Aphelius“.
Bereits zu Lebzeiten des Komponisten hatte die Bayerische Staatsbibliothek einzelne Autographen seiner Werke erworben. Durch mehrere Ankäufe aus dem Nachlass des Komponisten konnte der Bestand in den folgenden Jahrzehnten kontinuierlich vergrößert werden. 2014 übergab schließlich die Heinrich Kaminski-Gesellschaft der Bayerischen Staatsbibliothek ihre wertvolle und sehr umfangreiche Kaminski-Sammlung als Schenkung. Alle autographen Musikhandschriften wurden digitalisiert.

Bildnachweis Porträt: Heinrich Kaminski Gesellschaft e.V.

Context-sensitive search

Author

Title

Shelf number

Year

RSS RSS

showing: 1-40 of 163

40
neu
Recently digitized Lithographic printsRecently digitized Lithographic prints

Lots of old lithographic prints have been added to our digital collections during the last weeks.

neu
Recently digitized MapsRecently digitized Maps

Newly digitized maps during the last weeks.

Current topics

Current topics

Service

Order digital copies using our service

Bayerische Staatsbibliothek
Dokumentlieferung „Altes Buch“

80328 München
Fax: +49-89-28638-2775




Digital Collections - Categories

Manuscripts
Manuscripts

Medieval and modern manuscripts from all over the world, letters and autographs, music manuscripts

Old Printings
Old Printings

Incunabula, block books, single sheet prints, emblem books, modern books, sinica

Maps & Images
Maps & Images

Maps, city plans, townscapes, architectural drawings, coats of arms, cartograms, watermarks

Newspapers
Newspapers

Daily and weekly newspapers, scholarly journals

Journals
Journals

Historical and current scientific journals, publication series

Reference Works
Reference Works

Reference books, dictionaries and encyclopedias

History
History

Scientific works about history and folklore

Sources
Sources

Sources and editions of sources for historical research

Bequests & Autographs
Bequests & Autographs

Bequests & Autographs

Bavarica
Bavarica

Miscellaneous resources from and about Bavaria

Music
Music

Music sheets, musical manuscripts

Photographs
Photographs

Portraits and topographical views, photographic archives Heinrich Hoffmann, Felicitas Timpe, Bernhard Johannes and Georg Fruhstorfer.

Miscellaneous
Miscellaneous

Digitisation on Demand

Explore

Subjects
Subjects

Our digitized works by the classic shelf number classification of the Bavarian State Library

Authors
Authors

Our digitized works alphabetically by author names

Time
Time

Our digitized works sorted by centuries and year by year

Places
Places

Our digitized works by place of publication

Publishing Houses
Publishing Houses

Our digitized works by their publishing or printing houses

Latest Additions
Image Similarity

Similarity of motifs by colors, textures, distinctive shapes and contrasts

Latest Additions
Latest Additions

Recently digitized works, by online publication date

IIIF
IIIF

Digital collections of the Bayerische Staatsbibliothek in the IIIF standard

List of all collections

zur Homepage der BSB

Version 3.8.7 | 25.10.2016

Hinweis: Durch die Nutzung dieser Webseite stimmen Sie der Verwendung von Cookies zu.
OK Mehr erfahren